Search..

Tuesday, February 9, 2010

Kucing ada 9 Nyawa?? huuu~ :)



Ada sebuah kisah yang mengatakan bahawa jika kucing jatuh dari tingkat 9 dia tidak akan terluka cedera. Kisah ini juga menyatakan bahwa kucing itu memiliki sembilan nyawa. Tapi apakah memang benar jika kucing jatuh dari tempat tinggi, dan tidak akan terluka cedera?

Kononnya tidak menjadi masalah jika kucing jatuh janji tidak melebihi 7tingkat. Kalau tak salah, record tertinggi yang pernah ter dicatat adalah jatuh dari tingkat 46 dan masih selamat (walaupun dengan terhuyung-hayang).Dan akhirnya mati.

Dari tahun 1987, mereka mempelajari 132 kisah kucing yang jatuh dari bangunan bertingkat di New York. Rata-rata mereka jatuh dari tingkat 5 -6. Hebatnya 90% kucing terselamat. Dan anehnya datanya menunjukkan bahawa luka bertambah serius mengikut jumlah tingkat. Namun ketika berada di tingkat 7 keatas, jumlah luka kucing menurun sangat.

Ini dikerana kucing dan haiwan tertentu memiliki sesuatu yg istimewa dipanggil terminal velocity.

Terminal velocity adalah sebuah titik di mana berat benda sama dengan resistansi udara. Jadi ketika kucing berhenti berakselerasi. disebut adalah kecepatan puncak tidak fatal. Untuk kucing berada dikitaran 100km/h, manakala manusia sekitar 195 km/h. Maka dan ketika si kucing sudah tenang selamat, dia akan merentangkan meregangkan badan seperti sedang berperasut ke tanah. OH YA! Setelah membaca artikel ini jangan pulak anda jatuhkan kucing comel anda untuk buat experiment ok.. ^^'

No comments:

Post a Comment